Wat kan ik doen aan piekeren?

We hebben er allemaal weleens last van: heel veel piekeren. Piekeren over wat geweest is of wat komen gaat. Nachten lig je er wakker van. Maar hoe kom je nu van dat piekeren af?
Ten eerste is het heel belangrijk om te beseffen dat je gedachten hebt en dat je je gedachten niet bent! Jij geeft ze voeding door er met je gedachten aandacht aan te besteden, waardoor deze gedachten in stand gehouden worden. Jij kiest voor deze gedachten. Waarschijnlijk vind je mij nu helemaal niet aardig omdat je vindt dat je er echt niets aan kunt doen. Goed nieuws! Dat kun je wel ! Je kunt kiezen voor positieve, helpende gedachten.
Ik was (en nog weleens) een super ster in piekeren. Overal over piekeren. Alle doemscenario’s in mijn hoofd afspelen. Drama queen was mijn tweede naam. En ik moet zeggen dat deze drama Queen nog steeds weleens naar boven komt. Ik heb haar een naam gegeven. Tina heet ze of trut als ik er echt moe van word. Mijn innerlijke criticus die we allemaal hebben en je veel wijs kan maken, je behoedt voor gevaar en je ook tegenhoudt door de muur van angst te springen om je doelen te bereiken. Heel handig als je in een bedreigende situatie terecht komt maar minder handig als deze je in je comfort zone houdt en je niet helpt je doelen te bereiken en je droomleven te creëren.
Gaat het piekeren over keuzes maken? Kies! Durf te kiezen voor hetgeen wat licht voelt als je eraan denkt. Voel je weerstand, dan weet je dat dat de juiste keuze niet is. Je lichaam vertelt je heel veel. Durf daarop te vertrouwen ook al kun je nu niet verklaren waarom deze keuze lichter voelt.

Wat kan ik aan piekeren doen?

  1. De gedachten die voorbij komen opschrijven en ernaar kijken. Bevatten deze dan overdrijvingen Zoals: Dat overkomt mij altijd, ik kan het niet, Ik kan het nooit goed doen enz.. Echt altijd? Echt nooit? Dan weet je dat hier je drama queen omhoogkomt. Helaas vormen deze negatieve gedachten nog meer negatieve gedachten en resultaten doordat je meer van hetzelfde aan zal trekken. Zie mijn blog: De wet van de aantrekkingskracht.
    Schrijf ze van je af en kijk er maar goed naar. Hoe is jouw perceptie? Andere mensen in dezelfde situatie zullen er anders mee omgaan. Dus het is niet de waarheid!
  2. Gebruik deze negatieve gedachten als GPS. Deze gedachten/ situatie wil je niet. Visualiseer hoe je deze wel wil hebben. Hoe ziet de situatie er nu uit? Wat voelt goed? Hoe voel je je in deze nieuwe situatie? Welke stappen kan je nu zetten naar dit nieuwe resultaat?
  3. Richt je aandacht op je ademhaling. Met je ademhaling kan je je gedachten tot rust brengen. Veel gedachten verhogen je ademhaling. Door je ademhaling te controleren en rustig in en uit te ademen zullen je gedachten rustiger worden.
  4. Een bars sessie ontvangen. Even niet hard aan het werk met deze gedachten maar heerlijk liggen en ontvangen. Alle spanning loslaten wat jou niet dient, zodat je met een heerlijk ‘leeg’ hoofd de situatie in een ander perspectief kan zien. Zie Diensten: Access Consciousness De Bars

 

Meer over gedachten in de workshop: De kracht van de gedachten op 19 December!
Kom je ook en ga jij ook relaxed de feestdagen in?

liefs Simone